Tehnoloģiju laikmetā, kad uzsvars tiek likts uz pārliecību par iekārtu svarīgumu, Dabas vides estētikas ideja ir centrēta uz Dabu, visā tās diženumā un smalkajā „vienkāršībā”
Dabas vides estētikas
idejas praktiskais pielietojums sevī ietver nodarbību kopumu, kas orientēts uz
cilvēka un dabas materiālu radošo mijiedarbību.
Kā galvenās tiek izceltas un Dabas vides
estētiku atspoguļo:
Nodarbības un to cikli, ir izstrādāti, lai izmantojot alternatīvu pieeju, tiktu nodrošināts atbalsts ikviena maza un liela cilvēka vispārējai attīstībai, stabilizēts un pilnveidots viņa iekšējais līdzsvars. Strukturētais radošais process sekmē fizisko, garīgo, intelektuālo un emocionālo sakārtotību.
Kā rāda pieredze, cilvēkiem ar garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem, nodarbības dod iespēju gūt daudz prieka, bagātina viņu emocionālo pasauli, caur ko paaugstinās arī viņu dzīves kvalitāte.
Vērotājam no malas,
nodarbība varētu šķist kā rotaļīga, nesteidzīga radoša rosīšanās.
Tomer tās organizēšanā
speciālists ievēro noteiktus Dabas vides estētikas metodiskos principus. Šo principu pielietojumu nosaka nodarbībai
izvirzītais mērķis, izvēlētie materiāli un radošā darba veidi. Tiek respektēts
bērna individuālais ritms un Dabas cikliskums.
Radošiem darbiem tiek izmantots neliels daudzums dabas materiālu daudzums un ierobežots klāsts. Ierasti nodarbība risinās mierīgā, klusinātā atmosfērā, ar vai bez vecāku klātbūtnes.
Bērna darbošanās ar smiltīm ir ierasta un saprotama.
Silto smilšu iekārta, kurā
speciāla sistēma uztur smiltis noteiktā temperatūrā, šādu iespēju sniedz visa
gada garumā, neatkarīgi no laika apstākļiem.
Kā rāda mūsu speciālistu
pieredze, siltās smiltis, bērnam sniedz saudzīgus "dabīgus" impulsus,
paaugstinot viņa emocionālu labsajūtu, miera un relaksācijas sajūtu.
Saspringumu mazinošā un
klusinātā atmosfēra, kurā risinās nodarbība, palīdz bērnam atgūt līdzsvaru un
atmodināt viņā mītošos izaugsmes resursus.
Smiltis, pateicoties savam
pamatīgumam veicina "sazemēšanās” procesus.
Nodarbības uzlabo bērnu saskarsmes prasmes, gan ar Dabu, gan cilvēkiem.
Vai ir noteikts konkrēts
Dabas vides estētikas nodarbību apmeklējumu skaits (kurss)?
Kā uzrāda speciālistu pieredze,
novērtējams rezultāts ir sasniedzams 4 – 12 nodarbībās, atbilstoši bērna/pieaugušā
iekšējo resursu apjomam un aktivitātei.
Siltajās smiltīs ir
noteikts 4, 7, 12 nodarbību secīgi cikli, kuri paredz pirmo noturīgo efektu.
Nodarbības tiek
organizētas, ne biežāk kā 1.reizi nedēļā. To intensitāte un ritms, visbiežāk,
tiek noteikts individuāli, atbilstoši bērna vecumam un pedagoģiskajai
situācijai.
Grupu radošo ciklu nodarbības notiek reizi nedēļā/ reizi mēnesī
vai atbilstoši citam dabas ritmam.
Dabas vides estētikas
speciālists, ir profesionālis, kurš ieguvis augstāko izglītību savā izvēlētajā
specialitātē un ir pabeidzis, Dabas vides estētikas atbilstošās jomas(u), nepieciešamos apmācību līmeņus. Kopā tie ir četri – Pamata; Profesionālais; Skolotāja
un Meistara.
Speciālists ir saskaņojis
savas attiecības ar Dabu, tās estētiskajiem un ētiskajiem izpaudumiem un savā
ikdienā pats spēj būt patiess un atbildīgs pret Dabu.
Apmācību procesā, DVE speciālists ir apguvis prasmju,
iemaņu un pieredzes kopumu, kas ļauj tam
pilnvērtīgi plānot, organizēt, vadīt un izvērtēt nodarbības.
Ikviens, godprātīgs savas
(profesionālās) jomas pārstāvis (Pamata līmenī, arī vecāks), kurš saskata nepieciešamību
savā darbā, ikdienā rast pielietojumu jaunam skatījumam, principiem un
praktiskām metodēm.
Jaunajam speciālistam, ir jābūt gatavam, soli pa solim, sev atbilstošajā tempā iziet 4 apmācību līmeņus, paralēli praktizējoties, izejot sertifikāciju un veicot regulāras supervīzijas.
Studijas 7.gadu radošo
nodarbību un pasākumu pieredze rāda, ka pieaugušo dzīvē, visai bieži, Dabas
vides estētikas impulsi un atziņas, ienāk caur bērniem.
Nav, jo Dabas vides estētika ir dabiska un piemērota ikvienam, cilvēka sajūtu, uztveres vai domāšanas veidam.
Tomēr jāatzīst, ka reizēm
jūtīgākiem bērniem un pieaugušajiem, pēc nodarbībām, ir vērojams neierasts,
patīkams atslābums, vai izteikta darbīguma posms.
Tā ir adekvāta, ķermeņa un smadzeņu darbības reakcija
uz impulsu apjomu, ko saņēmuši sajūtu orgāni. Līdzīgi mūsu ķermenis jūtas pēc
ilgas pastaigas, vai ūdens prieku baudīšanas.